Adressen
4339BA Nieuw- en St Joosland
A A

Vetbultje (Lipoom)

Een vetbultje is goedaardig en hoeft niet te worden behandeld. Als het in de weg zit of als u het storend vindt, kan dat een reden zijn om het bultje weg te laten halen.

Weghalen
Het vetbultje en de huid er omheen worden ontsmet. U krijgt een prik die de huid op de plek van de ingreep verdooft. De verdoving werkt snel. Vaak binnen een minuut. Als de huid verdoofd is, maken we een sneetje in de huid en snijden we het vetbultje voorzichtig weg. Daarna hechten we de wond meestal. De hechtingen kunnen na vijf tot veertien dagen worden verwijderd. Er wordt een pleister of verband op de wond gedaan. Soms sturen we het weggesneden bultje voor onderzoek naar het laboratorium.

Na de ingreep
U maakt een afspraak voor het verwijderen van de hechtingen. Soms kan het wondje wat branden of kunnen de hechtingen trekken. Zo nodig kunt u dan een pijnstiller nemen (maximaal vier keer per dag twee paracetamol van 500 mg). Bijvoorbeeld als u door de pijn van het wondje niet goed kunt slapen.

Douchen
Laat het verband als het kan minstens 24 uur zitten. Verwissel het verband alleen als de wond weer is gaan bloeden, of als het verband nat of vuil is. De hechtingen kunnen irritatie geven, waardoor de huid wat rood wordt. Dit is geen reden voor ongerustheid. U mag niet in bad of zwemmen zolang u hechtingen heeft. Wel mag u na 24 uur weer douchen. Verwijder het verband als u gaat douchen. Dek de wond na het douchen weer af met gaas of pleister.

Voorzichtig bewegen
Vermijd snelle, onverwachte of ongewone bewegingen, vooral als de hechtingen bij gewrichten of op uw rug zitten. De wond kan dan opengaan, ondanks de hechtingen. Hierdoor duurt het langer voor de huid geneest en kan een breder litteken ontstaan. Bescherm het litteken tegen de zon, totdat de huid genezen is. Zo voorkomt u dat het litteken blijvend verkleurt.

Litteken
Hoe de wond eruit komt te zien valt niet te voorspellen. Soms geneest een wond heel mooi, het litteken valt dan nauwelijks op. Soms wordt het litteken dik en blijft het duidelijk zichtbaar. Als u een donkere huid heeft, blijft het litteken vaak beter zichtbaar

Wondinfectie
Bij dit soort ingrepen in de huisartsenpraktijk komen zelden wondinfecties voor. Neem contact op met de huisartspraktijk of de huisartsenpost als er toch tekenen zijn van een infectie, bijvoorbeeld bij roodheid, pijn en zwelling rond de wond, of als er pus uit de wond komt. Ook koorts is een teken van wondinfectie.